Stroefheidsmeting
GRiP biedt in korte tijd een goed inzicht in de staat en stroefheid van asfalt- of betonwegen. Een goede stroefheid betekent meer GRiP en meer GRiP betekent meer veiligheid. Iedereen weet dat voor goede GRiP, goede banden cruciaal zijn; ze zijn het enige contact met de weg. Maar wat als het wegdek zelf geen goede GRiP biedt? Dan kun je nog zo’n goede banden hebben, van optimale veiligheid is dan geen sprake! Na een stroefheidsmeting van GRiP heb je een helder en eerlijk advies, waarmee je de verkeersveiligheid kunt vergroten.
De voordelen van GRiP-stroefheidsmetingen op een rij:
Eenvoudig uit te voeren meting wanneer het de opdrachtgever uitkomt
Meettechnieken die passen bij de situatie
Gecertificeerde experts met de nieuwste apparatuur
Uitgebreid en eerlijk advies voor korte en lange termijn
Geen noodreparaties meer, dus minder kosten
Veiliger wegdek dus veiliger verkeer!
verschillende meettechnieken
GRiP staat voor maatwerk. Daarom beschikken we over verschillende meettechnieken om de stroefheid van het wegdek te meten. Afhankelijk van het type ondergrond en de situatie zetten we de passende techniek in.
SWF-methode
SWF (ook wel SKM genoemd) staat voor SideWay Force (zijwaartse kracht). Met deze methode toetsen we met geavanceerde apparatuur de stroefheid van bestaande asfalt- en betonwegen. Voor deze meetmethode hebben we bij GRiP een speciale SWF-vrachtwagen ontwikkeld. Hiermee hadden we in 2015 de primeur: de eerste goedgekeurde SWF-vrachtwagen in Nederland!
Aan de rechterkant van de SWF-vrachtwagen zit een vijfde wiel, de ‘meetband’. Deze profielloze band staat in een hoek van 20 graden ten opzichte van de rijrichting op het asfalt. Tijdens de meting wordt water voor deze band gespoten. Zo ontstaat een laagje water op het asfalt waarop dit vijfde wiel GRiP probeert te vinden.
Meetwiel tijdens de meting op een asfalt deklaag
Met geavanceerde camera’s en sensoren die gericht staan op de band, meten de experts de stroefheid van het wegdek. De meetgegevens worden later op onze vestiging nog verder geanalyseerd en verwerkt in een uitgebreid advies.
Nieuwsgierig naar hoe deze meettechniek er in het echt aan toe gaat?
Bekijk dan deze film.
SRT-methode
Soms is er geen plaats om de SWF-methode toe te passen. In parkeergarages, op voet- en fietspaden, rotondes, wegmarkeringen of in winkelgebieden is de ruimte vaak beperkt. In dat geval biedt de SRT-methode uitkomst. Een nauwkeurige meting met dezelfde betrouwbaarheid als de SWF-methode. Het kleine zusje van de SWF-methode dus!
Met deze “Skid Resistance Tester” meten we met een slingerproef de stroefheid van de ondergrond. Ook de resultaten van deze metingen worden door de experts van GRiP uitvoerig geanalyseerd en verwerkt in een uitgebreid advies.