Stroefheidsmeting: vergeten wapen in strijd tegen hoog aantal verkeersslachtoffers

De ambitie van het kabinet is duidelijk: het aantal verkeersslachtoffers moet de komende jaren worden gehalveerd. In 2050 wil het kabinet uitkomen op 0 slachtoffers per jaar. Wil dat bereikt worden, dan moet de overheid reële doelen stellen en slimmer investeren.
De Verkeersveiligheidscoalitie presenteerde afgelopen week een manifest met een aantal actiepunten dat moeten leiden tot het waarmaken van op zijn minst de eerstgenoemde ambitie.  ANWB- topvrouw Marga de Jager benadrukt in de media dat bij infraprojecten niet alle veiligheidsaspecten worden meegenomen. Daar moet verandering in komen. Een standpunt waar Grip Road Inspection volledig achter staat.

Gemiste kans
Duidelijke taal dus, van de Verkeersveiligheidscoalitie. En de punten die in het plan zijn meegenomen, zíjn inderdaad van groot belang. Een betere weginrichting, het verplichten van bepaalde techniek in voertuigen en op telefoons, het fiscaal aantrekkelijker maken van de aanschaf van veilige voertuigen en het stimuleren van verantwoordelijk gedrag door campagnes en handhaving. Allemaal zaken die zorgen dat het veiliger wordt op de weg. Maar juist de weg zelf, lijkt in de plannen het ondergeschoven kindje. Een gemiste kans, want het is een essentieel onderdeel van de verkeersveiligheid.

Stroefheid wegdek
Drempels, wegversmallingen en aparte fietspaden, maken de weg veilig. Maar als het wegdek zelf niet in orde is, liggen ongelukken alsnog op de loer. Beschadigingen in het wegdek, gaten in de berm of onvoldoende afwatering zijn de zichtbare veroorzakers van gevaarlijke situaties. De stroefheid van het wegdek is een andere, belangrijke factor. Het is alleen niet met het blote oog te zien, daarvoor zijn metingen nodig.
Helaas worden stroefheidsmetingen slechts af en toe toegepast.  Bijvoorbeeld als bij een ongeval vette plekken op het asfalt worden waargenomen of als het slachtoffer aangeeft te twijfelen aan de mate van grip op de weg.

Handhaving wettelijke eisen
Er zijn wettelijke eisen opgesteld over de stroefheid die een wegdek moet hebben. Helaas ontbreekt het aan regelgeving over op welke manier en hoe vaak dit gecontroleerd moet worden. Gevolg: de staat van het wegdek bungelt onderaan de prioriteitenlijst van de wegbeheerder.

APK voor wegdek
Grip Road Inspection meet dagelijks het Nederlandse wegdek en komt daarbij tot een heldere conclusie: het Nederlandse wegdek, voldoet op verschillende plekken niet aan de gestelde eisen. GRiP pleit daarom voor een APK voor wegdek. Op die manier kunnen gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat als wegbeheerders eenvoudig en structureel de staat van het wegdek monitoren. Belangrijk voor de veiligheid, maar er is zeker ook een financieel argument om wegen in topconditie te houden. Vrijwel iedere verzekeraar doet onderzoek naar de omstandigheden waaronder schade is ontstaan. Als bij een ongeval blijkt dat de slechte staat en de stroefheid van het wegdek hebben bijgedragen aan de situatie, dan is de wegbeheerder aansprakelijk voor (een deel van) de schade. 

Uitbreiding maatregelen
Grip Road Inspection vindt dat de stroefheidsmeting moet worden toegevoegd aan de actiepunten uit het manifest van de Verkeersveiligheidscoalitie. Alleen dan ontstaat er een compleet pakket aan maatregelen dat de verkeersveiligheid vergroot en het aantal verkeersslachtoffers vermindert. 

MEER ONGEVALLEN ONDANKS MINDER VERKEER

MEER ONGEVALLEN ONDANKS MINDER VERKEER

Als gevolg van de COVID-19 maatregelen werd het grootste deel van 2020 thuis doorgebracht. Ondanks dat de drukte op de weg hierdoor af nam, is het aantal slachtoffers per ongeval in deze periode juist met 14% gestegen ten opzichte van het gemiddelde in de periode 2017-2019.

Het merendeel van deze ongevallen vond plaats op regionale en lokale wegen. Dit zijn de wegen waar vaak te hard gereden wordt, veel kwetsbare weggebruikers zich bevinden (fietsers en voetgangers) en het aantal weginspecties nog relatief laag is. Dit laatste zien we ook in onze eigen gegevens terugkomen. Tot op heden worden voornamelijk grote wegen als snelwegen en stroomwegen aan onze metingen onderworpen om de mate van stroefheid te bepalen. De metingen binnen gemeenten blijven achter.

Laten we samen werken om de slogan “Ondanks minder verkeer meer ongevallen” om te kunnen buigen naar “Minder verkeer, minder ongevallen”. Hoe? Start met het lezen van onze blog om te zien hoe jij bij kan dragen!

Een hobbel in de weg?

Een hobbel in de weg?

Enkele weken geleden kon ik de pc niet aanzetten, de tv niet inschakelen of je telefoon niet bekijken zonder dat ik een bericht te zien kreeg met ‘Aantal verkeersslachtoffers is in 2018 toegenomen met 11 procent.’ Terecht dat je er niet omheen kon? Ja natuurlijk terecht.

Nederland, verkeer als water

Nederland, verkeer als water

Ons verkeer is als ons water. Wat wij met water kunnen, doet geen land ons na. Nederland heeft altijd in tweestrijd geleefd tussen de welvaart die het water ons biedt, en het gevaar dat dit zelfde water oplevert. Zo zijn we ook in strijd met ons verkeer. We zijn een ster in het efficiënt gebruik van ruimte en vervoersmogelijkheden, maar tevens zijn we het land wat er het meest mee in de weer is.

GRiP op alle wegen!

GRiP op alle wegen!

Vol op de rem probeer ik uit te wijken op mijn vaste route naar huis. In een split-second zag ik in een flits een ogenschijnlijk groot gat in de weg. Terwijl de ABS inschakelt vertrouw ik op alle technieken in mijn nieuwe auto, om erachter te komen dat de auto toch blijft doorschuiven over het wegdek. Gelukkig is het al laat, ken ik de weg goed en is er weinig verkeer. Ik verbaas me over de knal als de auto de berm inglijdt en de schokdempers op hun lazer krijgen. Daar sta ik dan in het gras.