Meetsysteem bedient door meetspecialisten in cabine van GRiP meetvrachtwagen tijdens een SWF of SKM weginspectie

DIT IS GRiP

SKM / SWF meetwagen voorkant tijdens weginspectie en stroefheidsmeeting op asfalt

Frans van Gompel, eigenaar van straalbedrijf van Gompel, is in 2014 in Duitsland. Met zijn team verzorgt hij ter plaatse de opruwing van asfalt. Als de klus geklaard is, verschijnt er een grote vrachtwagen die de stroefheid van het wegdek komt meten, iets wat Frans nog nooit eerder zag.

Frans spreekt de eigenaar van de vrachtwagen en hoort dat er vanuit Nederland al interesse is getoond. Rijkswaterstaat wil de methode ook in ons land gaan toepassen. Frans ziet kansen en besluit terug in Nederland nog wat onderzoek te doen. Als Rijkswaterstaat bevestigt dat deze meetmethode de standaard gaat worden, vertrekt Frans opnieuw naar Duitsland. Hij koopt een meetwagen en daarmee is Nederland begin 2015 een meetbedrijf rijker.

SKM / SWF meetwiel op meetwagen tijdens weginspectie en stroefheidsmeeting op asfalt

Betrouwbare partij
Door een vertraging in de validatie van het meetsysteem, Rijkswaterstaat schuift dat op van 2016 naar december 2017, is de start van GRIP allesbehalve makkelijk. Het is gewoon een kwestie van een lange adem. En die hebben ze bij GRIP, want het bedrijf is tot op de dag van vandaag een betrouwbare partij als het gaat om stroefheidsmetingen. Van Groningen tot Maastricht wordt GRIP ingezet voor het uitvoeren van de metingen en andere werkzaamheden. Dat doet GRIP bovendien met materieel dat aan de strengste milieueisen voldoet.

Toekomst
GRiP kijkt met vertrouwen naar de toekomst: Verkeersveiligheid blijft een issue, we willen allemaal op een veilige manier gebruik maken van het Nederlandse wegennet. Gemeentes, provincies, maar ook verzekeraars en aannemers in de wegenbouw zijn gebaat bij goed onderzoek. Een ongeluk is zo gebeurd, en als blijkt dat de staat van het wegdek daaraan heeft bijgedragen, zijn de financiële gevolgen niet te overzien  voor de partij die aansprakelijk is. Door de conditie van het wegdek te blijven monitoren, is het veiliger op de weg en worden verantwoordelijke partijen niet geconfronteerd met torenhoge claims. Een win-win situatie waar GRIP graag een bijdrage aan levert.